Cómo citar este artículo:
Mérida-Serrano, R.
& Heras-Peinado, T. (2021). Análisis de Género del Cine de Animación
Infantil como Recurso para una Escuela Coeducativa [A Gender Perspective in
Analyzing Film Production for Children as a Source for Coeducation]. Pixel-Bit.
Revista de Medios y Educación, 62, 183-208. https://doi.org/10.12795/pixelbit.86062
RESUMEN
Esta
investigación analiza la figura femenina y masculina en 11 películas de
animación de las factorías Disney, Pixar y DreamWorks. Se busca aportar
información sobre la existencia de roles sexistas y discriminatorios en
películas que pueden ser utilizadas como recurso didáctico y comprobar si son
un modo de transmisión de contravalores que comprometan la socialización en
igualdad de género de la infancia. La investigación se ha llevado a cabo
utilizando un enfoque cualitativo de análisis de contenido, a través de un
registro analítico elaborado ‘ad hoc’, para conocer en qué porcentaje está representada
la figura femenina, su relación con otros personajes y las tramas argumentales
asociadas a cada protagonista en función de su género. Los resultados revelan
que existe un desequilibrio en la representación femenina y masculina y que se
identifican comportamientos sexistas que perpetúan la tradicional imagen social
de mujeres y hombres. Se muestran dos nuevos estereotipos: la rebeldía de
género y el alarde de excepcionalidad. Se concluye que estas películas no son
un recurso óptimo para potenciar los valores de igualdad propios de una escuela
coeducativa, a menos que los docentes junto al alumnado, realicen un análisis
crítico con perspectiva de género durante su proyección en el aula.
ABSTRACT
This research analyzes the female and male characters
in 11 movies for children produced by Disney, Pixar, and DreamWorks. It seeks
to provide useful information on the existence of sexist and discriminatory
roles in films that are commonly used as pedagogical materials and to discover
if this material rather than helping professionals in educating children for
gender equality, becomes a means by which children may learn counter values.
The study has been carried out using a qualitative approach and content
analysis has been followed in order to access the percentage of female
characters in the films, its relationship with other characters and the plot
patterns that are given to each main character depending on their gender.
Results reveal that there is an unequal representation of female and male
characters, and gender stereotypes and sexist behaviors that perpetuate the
roles and traditional social image endorsed to women and men are identified. As
conclusion, it can be argued that these films cannot be considered as
educational resources that promote that gender equality values that
characterize any coeducational experience at the school unless both teachers
and children undertake a critical analysis with a gender perspective during the
film screening in the classroom.
PALABRAS CLAVES · KEYWORDS
Coeducación; recursos didácticos; estereotipos; sexismo; dibujo animado.
Coeducation; pedagogical materials; stereotypes;
sexism; cartoons.
1. Introducción
La identidad se construye gracias a la experiencia, a
la influencia de los agentes socializadores y a la interacción con los
contextos socioculturales en los que se desarrolla la infancia (Duriez et al.,
2013). Los medios de comunicación son uno de los principales agentes
socializadores (Pérez-Rodríguez et al., 2015; Morales & Morales, 2020),
desplazando en la actualidad a las familias y a los propios centros educativos
como ejes principales de esta socialización (Piquer, 2014).
La
educación inclusiva de género tiene tres objetivos o niveles de formación
prioritarios, “la sensibilización y visibilización de conductas y prácticas
sociales patriarcales, el desarrollo de la capacidad crítica y autocrítica de
prácticas personales y sociales machistas y la generación de prácticas
personales y sociales alternativas basadas en la equidad” (Colás &
Bolachos, 2010, p. 65).
El
objetivo de este estudio es analizar la representación de las figuras femeninas
y masculinas en 11 producciones infantiles de las productoras más consumidas
por el público infantil: Disney, Pixar y DreamWorks. Se desea conocer si
presentan contenidos audiovisuales con un enfoque androcéntrico, en el que se
proyectan estereotipos de género que puedan influir en el proceso de
socialización del alumnado y analizar la idoneidad de estos recursos audiovisuales
como material didáctico en el marco de una escuela coeducativa.
1.1. El Construcción de género y socialización diferenciada
Diferentes estudios muestran los efectos de la socialización
diferenciada, a través de la crianza y de la transmisión cultural de género,
que se produce en una sociedad patriarcal y androcéntrica (Beauvoir, 1949;
Mead, 1935; Wollstonecraft, 1792). Múltiples investigaciones (Campbell et al.,
2017; Garlen, 2018; Mawson, 2010; Yarrow, 2012) cuestionan la justificación
biologicista-sexual del reparto de funciones sociales asignadas a las mujeres,
relacionadas con el ámbito doméstico, reproductivo y de cuidado y a los
hombres, a los que se sitúa en el ámbito productivo.
1.2.
La escuela coeducativa como agente de socialización
La
formación en género del profesorado (Lee-Thomas et al., 2005; Leixa et al.,
2020; Martín & Marsh, 2005), el uso de juegos sexistas (Francis, 2010;
Freeman, 2007), el diseño de los ambientes de aprendizaje del aula (Hederich et
al., 2013) o el uso de recursos educativos para el desarrollo del currículum
(Crescenzi et al., 2014), son factores que influyen en la identidad de género
que va construyendo la infancia en el contexto escolar.
1.3.
Cine de animación infantil y esteriotipos de género
El
cine muestra una realidad estereotipada de la mujer y del hombre (Contreras
& Trujillo, 2014; Porto, 2010), que ha experimentado una evolución lejos
aún de ofrecer una imagen igualitaria del hombre y de la mujer y su papel
dentro de las relaciones de pareja (Morales & Morales, 2020). El cine
representa en numerosas ocasiones la imagen de una una mujer débil, subordinada
a las necesidades del hombre, sin autonomía narrativa que antepone el amor a
sus deseos y proyectos vitales (Colás & Villaciervos, 2007) pudiendo
producir la aceptación acrítica de estos modelos de mujer por parte del público
infantil (Caiza & Enríquez, 2020).
2. Metodología
Este
estudio se enmarca en un paradigma de investigación cualitativo (Álvarez,
2003), en el que se utiliza el análisis de contenido (Mayring, 2000; Recio,
2012) de 11 producciones de animación infantil.
2.1. Instrumento
de recogida de información
Se utiliza un registro analítico elaborado ‘ad hoc’
para esta investigación. Dicho registro incluye parámetros de igualdad de
género, extraídos de la literatura científica (Espinar, 2007; González-Gabaldón,
1999; Fernández-de-Arroyabe et al., 2018; Martínez-Salanova-Sánchez, 2003;
Oberts et al., 2016), que sirven como referencia para realizar el contraste y
la valoración de la existencia de sexismo y de estereotipos de género en los
personajes, discursos, valores y actitudes incluidas en las películas
analizadas. El procedimiento utilizado para diseñar el registro analítico es
identificar, a partir de la literatura, y tras un proceso de acuerdo
interjueces (experta en estudios de género, experta en comunicación audiovisual
e investigadora) los grandes ámbitos que se desean observar y analizar. Una vez
identificados los ámbitos de observación, se concretan en criterios operativos
y mensurables. Se realiza un primer visionado, de forma independiente por cada
una de las investigadoras, de dos de las películas seleccionadas para
garantizar el ajuste del instrumento al contenido audiovisual que se desea
analizar. Se incorporan dos nuevos criterios para completar la versión inicial,
y finalmente, se consensua la versión final del registro analítico, eliminando
los criterios discrepantes y aceptando los criterios coincidentes por, al
menos, dos de las tres investigadoras implicadas en la investigación. La
versión final del instrumento incluye los siguientes criterios: (1) Número
equitativo de mujeres y hombres; (2) División sexista del trabajo; (3)
Aspiraciones y expectativas de vida devaluadas en las mujeres; (4) Estereotipos
estéticos, de personalidad y/o emocionales sobre la mujer; (5) Redes de amistad
entre mujeres; (6) Relaciones entre mujeres y hombres no centradas en el amor
romántico; (7) Comentarios y acciones sexistas y/o misóginas.
Estos
criterios se han complementado con dos nuevos conceptos que emergen de los
datos recabados en esta investigación y que se han denominado rebeldía de
género y alarde de excepcionalidad.
(8)
Rebeldía de género entendida como un acto de desobediencia y rechazo al rol de
género asignado socialmente. El personaje manifiesta tener aspiraciones de
hacer cosas que están reservadas al otro género. Se justifica representando al
personaje femenino en una época o situación en la que se tienen adquiridos
menos derechos. Se presenta el hecho
como un acto de rebeldía, lo que puede generar, en un público aun no formado,
la asimilación del concepto de que las mujeres tienen menos derechos que los
hombres y que para igualarlos deben convertirse en rebeldes heroínas.
(9)
Alarde de la excepcionalidad, se muestra al personaje desempeñando un rol,
trabajo o acción, al que tiene derecho, pero que la cultura atribuye
preferentemente al género opuesto, tratándolo como un hecho de excepcionalidad
positiva que resta normalidad a la situación. Mientras que los personajes
masculinos tienen aspiraciones, corren aventuras y ocupan espacios sociales de
forma normalizada, en los personajes femeninos se trata como algo excepcional
enfatizando esta situación en la película o convirtiéndolo en la trama
argumental principal. De esta forma, se infravaloran los derechos de la mujer
ofreciendo al público que lo visualiza una percepción de anomalía que favorece
la desigualdad de género, privando a las niñas de construir su identidad desde
un punto de vista de igualdad normalizada.
Las
11 películas analizadas en este estudio, (tabla 1) se seleccionaron en base a
los siguientes criterios:
·
Tres
de las 16 películas protagonizadas por un personaje femenino de las factorías
Disney/Pixar, de un total de 67, pertenecientes a diferentes eras Disney,
especialmente relevantes en el ideario femenino y correspondientes a la categoría
Princesas Disney. (1) Primera película Disney (era dorada), (3) posterior a
1990 (renacimiento), (11) última película de Princesas Disney (Segundo
Renacimiento). Al incluir tres épocas diferentes de películas de princesas
Disney, se trataba también, de comprobar si existía una evolución feminista en
los criterios investigados.
·
Dos
películas de características similares a las tres anteriores en época y trama, pero
protagonizadas por un personaje masculino, para establecer comparativas en la
forma de representar al personaje protagonista dependiendo de su género (2 y
4).
·
(6 y
9) Dos de las tres únicas películas protagonizadas por personajes femeninos de
la factoría DreamWorks de un total de 28, para conocer si existen diferencias
con respecto a las otras dos productoras.
·
Dos
películas protagonizadas por un grupo familiar, (7) producida por Pixar y
Disney conjuntamente, (8) de la factoría DreamWorks, para conocer la manera en
la que se representan los diferentes roles familiares.
·
Dos
películas para analizar las relaciones de amistad entre personajes del mismo
sexo. (5) protagonizada por personajes masculinos, escogida por la relevancia
que tuvo y tiene en el público infantil. No se encontró ningún filme
protagonizado por un grupo femenino, por lo que se escogió una película con
protagonista femenino y coprotagonista masculino en la se establecía una
relación de amistad prescindiendo de la figura del amor romántico (10).
Tabla 1
Películas para el registro analítico del contenido
Nº |
Año |
Película |
Factoría |
1 |
1937 |
Blancanieves y los
siete enanitos |
Disney A.E. |
2 |
1973 |
Robin Hood |
Disney A.E. |
3 |
1991 |
La Bella y la Bestia |
Disney A.E. |
4 |
1992 |
Aladdín |
Disney A.E. |
5 |
1995 |
Toy Story |
Pixar A.E. |
6 |
2000 |
Chicken Run |
DreamWorks A. |
7 |
2004 |
Los Increíbles |
Pixar A.E./Disney |
8 |
2013 |
Los Croods |
DreamWorks A. |
9 |
2016 |
Trolls |
DreamWorks A. |
10 |
2016 |
Zootrópolis |
Disney A.E. |
11 |
2016 |
Vaiana |
Disney A.E. |
Se realiza un análisis
documental del material audiovisual seleccionado. Se utiliza la técnica de
análisis de contenido, para verificar el grado de cumplimiento del contenido de
cada película respecto a los criterios que forman parte del registro analítico.
Se constata si aparece cada uno de los criterios y se ejemplifica, mediante una
interpretación cualitativa, aludiendo al contenido y los pasajes de cada
película. En algunos casos, se utilizan citas textuales del discurso de los y
las protagonistas para evidenciar e ilustrar la interpretación de las
investigadoras.
2.3. Técnica de análisis
·
¿Existe una representación equilibrada de personajes
femeninos y masculinos en el cine de animación infantil?
·
¿Es sexista la imagen de la figura femenina que se
representa en el cine de animación infantil?
·
¿Estas películas transmiten valores y estereotipos de
género?
·
¿Son adecuadas las películas analizadas como recursos
didácticos para una escuela coeducativa?
3. Resultados
A continuación, se presentan los datos obtenidos del
registro analítico de cada una de las películas analizadas:
Blancanieves y los siete enanitos
La representación masculina (9) es muy superior a la
femenina (2), pese a tener una protagonista femenina Se fomenta la separación
sexista del trabajo y la aceptación del rol doméstico no remunerado. Las expectativas de la protagonista están
centradas en el matrimonio, y su objetivo fundamental es conseguir a un
príncipe que le ofrezca una seguridad económica y emocional que le genere una
felicidad estable. Se promueve una visión de dependencia y pasividad femenina
en la búsqueda de soluciones a los problemas, dejando en manos de otros sujetos
su propio destino. Se alimenta la creencia de la rivalidad entre mujeres,
potenciando el odio entre la madrastra y Blancanieves, no por una lucha de
poder, sino por simple vanidad. Las relaciones hombre-mujer están enfocadas
hacia el amor, como solución a todos sus problemas y el matrimonio como fin
principal de la existencia de la mujer. Se percibe la normalización de
comentarios sexistas y misóginos en contra de la mujer:
Gruñón: “¿Un ángel?, Aj, ¡es una hembra! ¡Y todas las
hembras son como el veneno! Están llenas de supercherías perversas”.
Se asume su rol de género, no existiendo rebeldía de
género ni alarde de la excepcionalidad.
Robin Hood
La representación femenina es inferior a la masculina
(6/16). Se fomenta la diferenciación sexista de los roles y del trabajo,
relegando a las mujeres al ámbito doméstico no remunerado. Se aprecian
diferencias entre las expectativas del protagonista masculino, quien aspira a
quitar al príncipe usurpador del trono, ayudar a los pobres y conseguir el amor
de su amada y las expectativas de la figura femenina, centradas en conseguir el
amor del protagonista. Se fomenta la visión de una mujer cosificada, que puede
ser regalada como premio, raptada por amor o entregada en matrimonio,
naturalizándose una visión de la mujer pasiva y espectadora de la acción. La
coprotagonista comparte confidencias sobre el amor con una cuidadora mayor que
ella, sin compartir aficiones ni intereses.
En contraposición, se ensalza la relación de amistad entre el
protagonista y coprotagonista cuyas edades similares les permiten estrechar sus
contactos y compartir objetivos.
Las relaciones hombre-mujer están enfocadas hacia el
amor y el matrimonio, sin embargo, en este caso, al ser un protagonista
masculino, el amor no es la única trama de la película. Se fomenta la
normalización de comentarios sexistas y misóginos en contra de la mujer.
Little John: “¡Ah vamos Robin! Sube a su balcón,
tómala en tus brazos y róbatela como…”
Robin Hood: “¡ocho! Pues entonces ya eres el hombre de
la casa y te haré un regalo especial para un hombre”
Se asume el rol de género por lo que no aparece la
rebeldía de género ni se hace alarde de la excepcionalidad.
La Bella y la Bestia
La cantidad de personajes femeninos es inferior a la
de masculinos (6/11). Se establece una división sexista del trabajo en las
actividades profesionales de todos los personajes. Se fomenta la renuncia a las
aspiraciones de la mujer tras el enamoramiento, ofreciendo una imagen abnegada,
servil, dependiente, codependiente y sacrificada, en el caso de la
protagonista, y sexualizada con respecto al personaje Fifí. Se justifica y
relativiza la violencia de género, dando un carácter romántico al secuestro,
maltrato, control y a la renuncia a la intimidad. Bella no tiene amigas, la
señora Potts es de mayor edad y ejerce una labor de cuidadora. Las relaciones
hombre/mujer están centradas en el amor o en la fraternidad. Se fomenta la
interiorización de frases sexistas, machistas y de abuso hacia la mujer:
Gastón: “no está bien que la mujer lea, enseguida
empieza a tener ideas y a pensar”.
Bestia: gritando y muy alterado: “te dije que bajaras
a cenar” […] ”o bajas o te…o rompo la puerta” […] ”entonces muérete de hambre,
si no quieres cenar conmigo no podrás cenar nada”.
La protagonista se rebela contra el rol de género
asignado socialmente, desea correr aventuras en lugar de casarse. Finalmente,
el amor es su trama de acción. Se
alardea de la excepcionalidad de que Bella quiera viajar y no casarse, en lugar
de normalizar el hecho y representar a la protagonista experimentando diversas
aventuras.
Aladdin
Se observa una superioridad de personajes masculinos
(13/1), Mientras que ellos trabajan de forma remunerada y pelean por el poder,
la coprotagonista no ejerce ninguna función laboral. Parece tener expectativas
futuras, pero su figura está orientada a dar la pincelada romántica y sexual a
la película. Jazmín fomenta la imagen de una mujer cosificada y sexualizada,
que es entregada en casamiento, y utiliza sus encantos sexuales para convencer
al villano. También se aprecia la cosificación de la mujer en la presentación
de tres bailarinas como ofrenda a Aladdín como deseo.
Jazmín pasará de ser dependiente de su padre a serlo
de su marido:
Padre: “Jasmín no es solo por la ley, yo no estaré
aquí siempre y…quiero asegurarme de que alguien cuide de ti, que te mantenga”.
Jazmín es el único personaje femenino de la película y
sus relaciones con los personajes masculinos son sexuales, fraternales o
amorosas, promoviéndose la interiorización de comentarios, imágenes y actos
sexistas y sexuales con respecto a ella.
Jafar: “Veo que os habéis quedado sin habla: una
cualidad muy apreciada en la mujer”.
Se recurre a la rebeldía de género para ofrecer una
imagen más feminista, sin embargo, se ofrece una imagen de la mujer
sexualizada, cosificada y con el amor como trama de acción, tratando como
excepcional el hecho de que Jazmín dirija su vida.
Toy Story
Representa una imagen del mundo androcéntrica. No
conocemos la historia personal de ninguna de las figuras femeninas y su
participación es irrelevante. Aparecen actitudes, reparto de roles, juguetes y
representaciones de la mujer sexistas, encasilladas en el ámbito doméstico,
vistiendo de rosa, jugando a ser madres, sirviendo el té o sexualizadas. No
muestran ningún vínculo de amistad entre ellas, ni con los personajes
masculinos. Todo esto contrasta con la imagen que se ofrece de los
protagonistas, personajes secundarios o figurantes masculinos, porque toda la
acción está centrada en ellos y se fomentan actitudes de cooperación, trabajo
en equipo y amistad sincera. La representación femenina en la historia es nula,
por lo que no se establecen criterios de rebeldía de género o el alarde de la
excepcionalidad.
Chicken Run
La representación masculina es superior, aunque solo
con un personaje más. Las funciones de los personajes masculinos y femeninos
están bien diferenciadas. Las gallinas son ponedoras (reproductoras), los
gallos ejercen el mando. La protagonista tiene como aspiración la libertad,
aunque el resto es conformista. La aparición de un gallo hace que pierdan
conciencia de sus objetivos. La protagonista deja de ser el motor de la fuga
para asumirla él, por tener más actitudes de liderazgo. Las gallinas se representan
como cortas de inteligencia y conformistas, su función es de servidumbre y
cuidado de la figura masculina, son compañeras de corral sin relación de
amistad entre ellas, tampoco se aprecian relaciones de amistad entre figuras
masculinas y femeninas, que no desemboquen en amor. La película está llena de
frases sexuales y sexistas con doble sentido:
Rocky: “y esa Manti, oh esa sí que se lleva la palma”.
La protagonista asume sus expectativas sin necesidad
de recurrir a la rebeldía de género y la película no hace alarde de
excepcionalidad.
Los Increíbles
La película no ofrece una presencia paritaria entre
personajes femeninos (5) y masculinos (14). Se fomenta una imagen de familia
tradicional, en la que la madre representa el rol doméstico y el padre el rol
protector y productivo. Mientras la
madre tiene expectativas de seguir siendo una heroína y acaba dedicándose a la
familia, el padre quiere formar una familia, pero se aburre en su nuevo rol y
busca diversiones fuera de casa. Promueve la asimilación de estereotipos de
género: mujer arisca, sensual y sexualizada, niña invisible y tímida, hombres
fuertes y sociables. Representa la amistad sincera y perdurable entre hombres,
pero no lo hace entre mujeres y hombres ni entre mujeres, promoviendo la
rivalidad y violencia entre estas. Contribuye a la asimilación de frases
sexistas:
Frozone: “las supertías, ellas solo quieren que
conozca su identidad secreta, se creen que haciendo eso, la relación de pareja
se robustece (esto último susurrando), y yo les digo, nena, no tengo interés
con tu after ego, afable y eso; que vienes y me dices que eres una supermega
ultrachati relámpago, pues ya está si a mí me vale, me vale”.
La madre hace una ligera mención en contra de lo que
se espera de su género, quiere seguir siendo una heroína, sin embargo, no se
hace mucho hincapié en este aspecto, ni en la excepcionalidad, ya que se acepta
su rol doméstico.
Los Croods
En esta película hay mayoría de personajes femeninos (7/3).
Se ofrece una imagen de familia tradicional, en la que la madre representa el
rol doméstico y dependiente y el hombre el rol protector, siendo criticado si
no lo asume correctamente. Las relaciones entre mujeres son fraternales y no
existe amistad entre hombre/mujer sin amor, mientras la hija está ciega de amor
por el coprotagonista. Incluye frases que contribuyen a la interiorización de
pensamientos sexistas y de cosificación de la mujer:
Abu: “Una vez estuve enamorada. Él era cazador y yo
recolectora. Fue un gran escándalo. Nos intercambiábamos bayas, bailábamos… Mi
padre le aplastó con una roca y me entregó a vuestro abuelo”.
Abu: “Grug no tiene ni idea de cómo mantenernos con
vida”.
Se asume el rol de género por lo que no se recurre a
la rebeldía de género ni a hacer alarde de la excepcionalidad.
Trolls
Hay una representación mayoritariamente masculina
(17/12). Se atribuye el rol doméstico a la figura femenina en figurantes y en
personajes secundarios, no se hace así en el protagonista y los coprotagonistas,
presentando todos buenas expectativas y aspiraciones. El personaje femenino
secundario está focalizado en la búsqueda del amor como centro de su
existencia. Todos los personajes principales son amigos, independientemente de
su género. La película ofrece pequeñas alusiones, focalizadas en el personaje
secundario femenino, que fomentan la asimilación de la rivalidad entre mujeres,
además de la asimilación de acciones y frases sexistas en alusión también a
este personaje:
Rey: “Ella es sincera que te mueres y tiene un cuerpo
que te mueres”.
La protagonista hace frente a sus expectativas, sin
necesidad de recurrir a la rebeldía de género, se considera normal que vaya a
ocupar el trono de su padre y actúe como líder, la película normaliza esta situación
sin necesidad de hacer alarde de una supuesta excepcionalidad por ser mujer.
Zootrópolis
La presencia femenina es inferior a la masculina
(13/29). Se fomenta la diferenciación de roles: mientras el rol doméstico
aparece ligado a la figura femenina en personajes figurantes, determinados
trabajos solo son desempeñados por personajes masculinos como mafiosos,
abogados y villanos. La protagonista tiene buenas aspiraciones y expectativas
desvinculadas de roles sexistas. Se relaciona el rosa y las compras a la figura
femenina. No hay relaciones de amistad entre mujeres y la protagonista aparece
rodeada de personajes masculinos. Entre la protagonista y el coprotagonista se
establece una relación de amistad desvinculada del amor. Se fomenta la
asimilación de comentarios sexistas:
Nick: “Quiero que conozcas a mi amiga… chata, olvidé
tu nombre”.
Hay una clara alusión a la rebeldía de género ya que
Judy hace algo que no se permite a las mujeres, “animales pequeños”. Se hace
alarde a la excepcionalidad de que un animal pequeño “mujer” sea policía,
restando así normalidad a este hecho.
Vaiana
Hay una representación mayoritaria masculina (11/7).
No se produce una división sexista del trabajo, apareciendo personajes
masculinos y femeninos desempeñando trabajos del ámbito doméstico y productivo.
La protagonista tiene buenas expectativas y aspiraciones, no vinculadas a roles
de género. Se presentan estereotipos de género en la figura del padre,
representándolo como hombre fuerte, protector y jefe de la tribu, y de la madre
como mujer pasiva y con poca voz. No tiene relaciones de amistad y camaradería
con otras niñas de su edad, las relaciones entre mujeres son entre personajes
de la misma familia y con mucha diferencia de edad. La relación entre Maui y
Vaiana no puede considerarse tampoco una relación de amistad, colaboración y
camaradería, aunque tampoco es de amor. Se fomenta la interiorización de
comentarios sexistas:
Maui: “prepárate muñeca, hemos llegado”
Maui: “para ser una chica [ …] me has hecho un gran
favor”
No existe rebeldía de género, Vaiana obedece las
expectativas sociales que le imponen como mujer, sin embargo, se incluyen
frases y actitudes sexistas que restan normalidad a las acciones de Vaiana por
el hecho de ser mujer, rompiendo así el talante inclusivo de la película.
4. Discusión
Los resultados obtenidos confirman los interrogantes
planteados sobre la escasa representación femenina en el cine de animación infantil,
así como la presencia de roles, estereotipos de género y conductas sexistas.
Son datos que confirman los hallazgos obtenidos en estudios previos como los
realizados por Míguez (2015) y Pallant (2013).
En relación a la representación equilibrada de
personajes femeninos y masculinos en el cine de animación infantil, nuestras
observaciones coinciden con los estudios de Gil (2019), en los que se aprecia
una tendencia a que los personajes sean mayoritariamente masculinos,
ofreciéndose una visión androcéntrica de la acción, en la que las figuras
femeninas, pese a ser protagonistas en muchas ocasiones, tienen una función
gregaria con respecto a las masculinas. Este planteamiento confirma el de
Martínez-Salanova-Sánchez (2016), cuando explica que en el cine la mujer suele
interpretar papeles secundarios que reproducen los roles tradicionales más
estereotipados.
En cuanto a la imagen sexista que se representa la
figura femenina en el cine de animación infantil, se detecta que la mayoría de
las películas representa a la mujer focalizada en el amor, justificándose la
dependencia, el control y la sumisión con respecto a la figura masculina y
perpetuando la desigualdad estructural de género, siendo conclusiones
congruentes con las aportadas anteriormente por Hernández-Ruiz y
Sandoval-Zamorano (2020) y Morales (2015). En este sentido, el modelo que se
ofrece al público infantil es preocupante, ya que el cine transmite valores que
tienen un potente calado en el consumidor e influye en las actitudes y las
conductas, tal y como señalan Morales y Morales (2020).
Los resultados muestran que aparecen comentarios y
acciones sexistas, tanto en los diálogos como en las canciones, de todas las
películas en mayor o en menor medida. El lenguaje analizado refleja
discriminación hacia las mujeres, porque incorpora juicios de valor implícitos
y estereotipos sexistas con los que reforzamos estructuras de poder que
funcionan en la vida social, asimilando como propias y normalizándolas en la
vida adulta (Artal, 2011; Fernández, 2019). Los personajes operan bajo unas
pautas normativas que quedan legitimadas al permitirle estas actitudes llegar a
la consecución de sus objetos de valor y ser felices con los esquemas
propuestos (Martínez & Merlino, 2006). Por esta razón, consideramos que por
muy inocentes e insignificantes que parezcan, pueden suponer un vehículo de
transmisión subliminal de comportamientos no deseables en una escuela que
respeta la igualdad de género.
En relación a los valores y estereotipos de género que
se transmiten en el cine de animación infantil, los resultados obtenidos en
este trabajo muestran una visión estereotipada de la mujer, la cual suele
representarse abnegada, sacrificada, dedicada al cuidado de la familia,
atormentada por algún peligro y/o necesitada de protección y salvación, con
pocas aspiraciones y con el amor y el matrimonio como fin preferente en su
vida, resultando congruentes con los datos aportados en los estudios de
Iglesias y de Miguel (2013). Tal y como indica Míguez (2015) en las películas
más recientes se aprecia un leve intento de reproducir una imagen de mujer más
actual, pero el esfuerzo es mínimo ya que en papeles figurantes sigue
apareciendo el estereotipo mujer/doméstico. Hay que alejar del currículo este
tipo de mensajes ya que los mecanismos de discriminación de género en la
escuela se basan en lo que se denomina el aprendizaje de la subordinación, que
consiste en la transmisión de una figura androcéntrica a través del currículo
oficial y oculto que otorga a las niñas un carácter secundario, dedicándole una
tarea específica de atención y cuidado a los demás (Martóri, 2016).
En numerosas ocasiones se ofrece una imagen
hipersexualizada y cosificada de la figura femenina, presentándola como mujer
objeto de intercambio (Martínez & Merlino, 2006) poco adecuado en un
producto audiovisual que está elaborado para ser visualizado y disfrutado por
niños y niñas, hecho también destacado por Caiza y Enríquez (2020), Llovet et
al. (2019) y Pascual (2016).
En concordancia con los hallazgos de Alborch (2011),
la figura femenina no suele aparecer vinculada a las relaciones de amistad y se
elaboran argumentos de rivalidad entre los personajes femeninos, que tienen que
ver con la belleza y la vanidad, pudiéndose alimentar la falsa creencia o
profecía autocumplida, de que no puede existir una amistad sincera entre
mujeres, En línea con un estudio previo de Verdú y Briones, (2016) se suele
presentar un prototipo de mujer preocupada por la belleza y su aspecto físico,
alejada de otras realidades como la laboral, vinculando el éxito femenino a su
capacidad para gustar y a su capacidad para convertirse en objeto de deseo
sexual.
En cuanto a la adecuación de las películas analizadas
para ser utilizadas como recursos didácticos en las aulas infantiles, señalar
que, aunque la nueva tendencia de las factorías analizadas, es crear películas
de animación infantil protagonizadas por personajes femeninos, con el fin de
ajustarse a las demandas y evolución de la ciudadanía (Lombardía, 2020), estas
no responden a un tratamiento igualitario de las mujeres. En ellas se ha
comprobado que, para dar un enfoque más feminista, se hace uso de la rebeldía
de género o se presenta a mujeres libres, activas y con derechos desde un
enfoque de excepcionalidad, que infravalora a los ojos del público que lo
visualiza, los derechos de la mujer ya alcanzados en el marco de la legalidad.
Consideramos que a los niños y a las niñas de estas edades se les deben dar
modelos normalizados de igualdad de género, representando a la mujer en todos
los ámbitos y géneros cinematográficos de forma natural y equiparándola a la
representación que se hace de la figura masculina.
5. Conclusiones
Se puede afirmar que las películas de cine de
animación infantil estudiadas no cumplen totalmente con los parámetros exigidos
en una escuela coeducativa, ya que son transmisoras de contravalores que
obstaculizan la adquisición de valores y conductas igualitarias por parte del
alumnado.
Al tratarse de un público infantil, expuesto al
visionado de estos materiales fílmicos en otros contextos ajenos a la escuela,
prioritariamente en el seno de la familia, la escuela no puede desaprovechar la
oportunidad de utilizar estos recursos para desarrollar la competencia de
análisis crítico con perspectiva de género del lenguaje y los mensajes
audiovisuales incluidos en estas películas. Se recomienda un uso del cine de
animación infantil utilizando la mediación docente y poniendo en marcha
actuaciones como: (1) Potenciar la formación específica de los y las docentes
para adquirir la competencia de análisis de contenido audiovisual con
perspectiva de género; (2) El visionado previo de las películas, por parte del
profesorado, para analizarlas y valorar su pertinencia en una escuela
coeducativa; (3) Visionar junto al alumnado las películas de animación
infantil, ofreciéndole oportunidades para la reflexión colectiva en relación a
cuestiones de género; (4) Ofrecer la oportunidad al alumnado, no solo de ser
espectadores pasivos, sino de crear posibles aportaciones al film que ofrezcan
alternativas al sexismo (modificación del final, inversión de roles en
personajes femeninos y masculinos, invención de caracterización de los
personajes de hombre y mujer…); (5) Seleccionar pasajes en los que no se
aprecien conductas de amor mitificadas o se naturalicen roles, estereotipos y/o
comentarios y actitudes sexista; y (6) Organizar talleres de formación para las
familias sobre análisis, con perspectiva de género, del cine de animación
infantil.
A Gender Perspective in
Analyzing Film Production for Children as a Source for Coeducation
1.
Introduction
Identity is constructed from experience, the influence
of agents of socialization, and the interaction with socio-cultural contexts in
which childhood takes place (Duriez et al., 2013). Communication media are some
of the main socialization agents (Pérez-Rodríguez et al., 2015; Morales &
Morales, 2020), which have displaced families and the education centers
themselves as the main axes of this socialization (Piquer, 2014).
Gender inclusive education has three primary
objectives or education levels, “the sensibilization and observation of
patriarchal social practices and behaviors, the development of the ability to
be critical and self-critical with chauvinist personal practices and that of
society, and the creation of alternative personal and social practices based on
equality (Colás & Bolachos, 2010, p. 65).
The objective of this study is to analyze the
representation of female and male figures in 11 child film productions from the
most popular producers of child-targeted films: Disney, Pixar, and DreamWorks.
We wish to discover if the audiovisual content is presented with an androgynous
focus and gender stereotypes, which may have an influence on the process of
socialization of the students, and to analyze the suitability of these
audiovisual resources as didactic material within the framework of a co-educational
school.
1.1 Construction of gender and differentiated
socialization
Different studies have described the effects of
differentiated socialization, through child raising and the cultural
transmission of gender, which is produced in a patriarchal and androgynous
society (Beauvoir, 1949; Mead, 1935; Wollstonecraft, 1792). Many research
studies (Campbell et al., 2017; Garlen, 2018; Mawson, 2010; Yarrow, 2012)
question the biologist-sexual justification of the distribution of social
functions assigned to women, who are associated to the home, reproduction, and
care environment, and the men, who are placed within the work/production
setting.
1.2.
Co-educational school as a socialization agent
Gender-based training of
teachers (Lee-Thomas et al., 2005; Leixa et al., 2020; Martín & Marsh,
2005), the use of sexist games (Francis, 2010; Freeman, 2007), the design of
learning environments in the classrooms (Hederich et al., 2013), or the use of
educational resources for the development of the curriculum (Crescenzi et al.,
2014), are factors that influence gender identity, which has been constructed
in the school context.
1.3. Animation films for children and gender
stereotypes
Movies show a stereotyped reality of women and men
(Contreras & Trujillo, 2014; Porto, 2010), and although the reality
presented has changed, it is still far from the egalitarian image of men and
women and the roles they each play within couple relations (Morales &
Morales, 2020). In numerous occasions, films represent the image of a woman as weak,
subordinated to the needs of a man, without narrative autonomy, who places love
before her desires and life projects (Colás & Villaciervos, 2007), and this
could result in the acritical acceptance of these women models by the child
audience (Caiza & Enríquez, 2020).
2.
Methods
This study is framed within a
paradigm of qualitative research (Álvarez, 2003), which utilizes content
analysis (Mayring, 2000; Recio, 2012) to analyze 11 animated films for
children.
2.1. Data collection instrument
An analytical register created ‘ad hoc’ for this
research study was utilized. This included gender equality parameters,
extracted from the scientific literature (Espinar, 2007; González-Gabaldón,
1999; Fernández-de-Arroyabe et al., 2018; Martínez-Salanova-Sánchez, 2003;
Oberts et al., 2016), which served as the references for contrasting and
assessing the existence of sexism and gender stereotypes in the characters,
discourses, values, and attitudes found in the movies analyzed. The procedure
utilized to design the analytical register was to identify the overarching
areas that should be observed and analyzed, by taking into consideration the
literature and interjudge agreement (an expert on gender studies, and an expert
in audiovisual communication and researcher). Once these areas to be observed
were identified, operational and quantifiable criteria were specified. A first
viewing of two of the films selected was conducted independently by each
researcher, to guarantee the adequacy of the instrument to the audiovisual
content to be analyzed. Two new criteria were included to complete the initial
version, and lastly, the final version of the instrument was agreed upon, after
the elimination of the divergent criteria and after the acceptance of the
coinciding ones, by at least two of the three researchers involved in the
study. The final version of the instrument included the following criteria: (1)
Equal number of men and women; (2) Division of labor based on sex; (3) Life
aspirations and expectations devalued in the women; (4) Aesthetic, personality
and/or emotional stereotypes of the woman; (5) Women’s friendship networks; (6)
Relationships between women and men that are not centered on romantic love; (7)
Sexist and/or misogynist comments and actions.
These criteria were complemented with two new concepts
that emerged from the data collected in the research study, and which were
named gender rebelliousness and display of exceptionality.
(8) Gender rebelliousness is understood as an act of
defiance and rejection of the gender role that is socially assigned. The
character manifests having aspirations for doing things that are reserved for
the other gender. This is justified by representing the female character in a
period or situation in which they have less rights. It is presented as an act
of rebelliousness, which can result, in an audience that is not educated or
under-educated, on the assimilation of the concept that women have less rights
than men, and to be equal to them, they must become rebellious heroines.
(9) Display of exceptionality; the film shows a
character performing a role, work, or action to which she has a right to, but
that culture preferably attributes it to the opposite gender, thus treating it
as a positive exceptional fact that downgrades the normality of the situation.
While the male characters have aspirations, adventures, and occupy social
spaces in a normalized manner, for the female characters this is treated as
something exceptional, emphasizing this situation in the film or converting it
into the main argumentative plot. Thus, women’s rights are undervalued,
offering the public who is watching the film a perception of anomaly that
favors gender inequality, depriving the girls from constructing their identity
from the point of view of normalized equality.
The 11 films analyzed in this study (Table 1), were
selected based on the following criteria:
·
Three of the 16 movies in which the protagonist was a
female protagonist from the Disney/Pixar studios, from a total of 67, belonging
to the different Disney eras, and which are especially important in the female
ideology and corresponding to the Disney Princesses category. (1) First Disney
movie (Golden age), (3) after 1990 (renaissance), (11) last Disney Princess
movie (second renaissance). The reason behind the inclusion of three different
Disney Princesses movies was to verify if there was a feminist evolution in the
criteria investigated.
·
Two movies with similar characteristics to the last
three in period and plot, but with a male protagonist, to establish comparisons
in the manner of representing the protagonist depending on gender (2 and 4).
·
(6 and 9), two of the three unique movies where the
protagonist was a female, from the DreamWorks Studios from a total of 28, to
discover if there were differences with respect to the other two studios.
·
Two movies led by a family unit (7), jointly produced
by Pixar and Disney, (8) by DreamWorks, to discover the manner in which the
different family roles are represented.
·
Two movies to analyze the friendship relationships
between same-sex characters. (5) Male leading role, chosen by the importance it
had and has on child audiences. No movies led by a female group was found, so
that a movie was chosen which included a female protagonist and a male
co-protagonist, where a relationship of friendship was established without the
theme of romantic love (10).
Table 1
Movies for the analytical register of content
Number |
Year |
Movie |
Studio |
1 |
1937 |
Snow White and the seven dwarfs |
Disney |
2 |
1973 |
Robin Hood |
Disney |
3 |
1991 |
Beauty and the Beast |
Disney |
4 |
1992 |
Aladdin |
Disney |
5 |
1995 |
Toy Story |
Pixar |
6 |
2000 |
Chicken Run |
DreamWorks |
7 |
2004 |
The Incredibles |
Pixar/Disney |
8 |
2013 |
The Croods |
DreamWorks |
9 |
2016 |
Trolls |
DreamWorks |
10 |
2016 |
Zootropolis |
Disney |
11 |
2016 |
Moana |
Disney |
2.2. Analysis technique
A document
analysis of the selected audiovisual material was performed. Content analysis
was utilized to verify the degree of compliance of the content of each movie
with respect to the criteria of the analytical register. Through a qualitative
interpretation, it was verified if each of the criteria appeared, and if they
were exemplified, considering the content and the passages from each movie. In
some cases, verbatim citations of the characters are utilized, to provide
evidence and illustrate the interpretation of the researchers.
2.3. Research questions
·
Is there an equilibrated representation of the female
and male characters in the children’s animated films?
·
Is the image of the female figure shown in children’s
animated films sexist?
·
Do these movies transmit gender values and
stereotypes?
·
Are the films analyzed adequate as didactic resources
for a co-educational school?
3. Results
Next, the data obtained from
the analytical records of each of the movies analyzed are presented:
Snow White and the seven dwarves
The
male representation (9) is much higher than the female one (2), despite having
a female protagonist. The sexist separation of work and the acceptance of the
non-paid domestic role is fomented. The expectations of the protagonist are
centered on getting married, and her main objective is to find a prince who
will guarantee economic and emotional security that will facilitate stable
happiness. A vision is promoted of female dependence and passivity in the
search of solutions to problems and leaving one’s own destiny in the hands of
others. The belief of rivalry between women is nurtured, promoting hate between
the stepmother and Snow White, not only due to the fight for power, but also
due to simple vanity. The man-woman relationships are centered on love as a
solution to all the problems, and marriage as the main result of the woman’s
existence. The normalization of sexist and misogynist comments against women
are normalized:
Grumpy: “Angel?
Ha! She’s a female! And all females is poison! They’re full of wicked wiles!”
A
gender role is assumed, lacking gender rebellion or display of exceptionality.
Robin Hood
The female representation is
inferior to the male one (6/16). The sexist differentiation of roles and work
is fomented, relegating the women to the unpaid domestic environment.
Differences were found between the expectations of the male protagonist, who
aspires to take the throne from the usurping prince, help the poor, and attain
the love from his beloved, and the expectations of the female figure are
centered on attaining the love of the male protagonist. The view of the
objectified woman is fomented, who is relegated to being a prize, kidnapped for
love, or given away in matrimony, thus naturalizing the view of the passive
woman who is also a spectator to the action. The female co-protagonist shares
love-related secrets with a caregiver who is older than her, without sharing
hobbies or interests. In comparison, a relationship is established between the
male protagonist and the male co-protagonist, whose similar ages allow them to
strengthen their contacts and share objectives.
The
man-woman relationships are centered on love and marriage, however, in this
case, as the protagonist is male, love is not the only plot in the movie. The
normalization of sexist and misogynist comments against women are normalized.
Little John: "Aw,
come on, Robbie. Climb the castle walls. Sweep her off her feet. Carry her off
in style."
Robin Hood: “Seven?
That does make you the man of the house. And I’ve got just the right present
for you”
The
gender role is assumed, lacking gender rebellion or display of exceptionality.
Beauty and the Beast
The
number of female characters is inferior that the male ones (6/11). A sexist division
of labor is established in the profession of all the characters. Renouncing the
aspirations of the woman after falling in love is fomented, offering an image
of devotion, servitude, dependency, co-dependency, and of sacrifice, in the
case of the protagonist, and sexualized with respect to the Fifi character.
Gender-based violence is justified and relativized, granting a romantic
character to the kidnapping, abuse, control, and the surrender of privacy.
Bella does not have friends, Mrs. Potts is older, and exerts the role of
caregiver. The man/woman relationships are centered on love or fraternity. The
internalization of sexist, misogynist and abusive phrases against women is
fomented:
Gaston: “It’s
not right for a woman to read--soon she starts getting ideas… and thinking.”
Beast: Yelling and very angry: “I thought I told you to come down to dinner! […] “You’ll come out or I’ll…I’ll…I’ll break down the door!” […] “Fine! Then go ahead and STARVE!!!! If she
doesn’t eat with me, then she doesn’t eat at all!”
The
protagonist rebels against the socially-assigned gender role, she wishes to
have adventures instead of getting married. Lastly, love is the plot.
Exceptionality is displayed in that Bella wants to travel and not get
married, instead of normalizing the fact and representing the female
protagonist having diverse adventures.
Aladdin
A
superiority is observed of male characters (13/1). While the men work for pay
and fight for power, the female co-protagonist does not work at all. She seems
to have future expectations, but her figure is oriented towards providing a
romantic and sexual stroke to the movie. Jasmine foments the image of an
objectified and sexualized woman, who is given away in marriage, and utilizes
her sexual charms to convince the villain. The objectification of women is also
observed in the presentation of the three dancers as an offering to Aladdin as
a wish.
Jasmine
will cease to be dependent on her father, but will be dependent on her husband:
Father: “Jasmine, it’s not only this law. I’m not going to be around forever,
and I just want to make sure you’re taken care of, provided for”.
Jasmine is the only female character
in the movie, and her relationships with other male characters are sexual,
fraternal, or amorous, thus promoting the internalization of comments, images,
and acts that are sexist and sexual with respect to her.
Jafar: “You’re
speechless, I see. A fine quality in a wife”.
Gender
rebellion is sought to offer an image that is more feminist, however, an image
of a woman that is sexualized, objectified is also offered, with love as the
plot of the action, with the fact that Jasmine guides her life treated as
something exceptional.
Toy Story
It
represents an image of an androcentric world. We do not know the personal story
of any of the female figures, and their participation is irrelevant. We observe
the appearance of attitudes, role distribution, toys and representations of
women that are sexist, type-casted to the home, wearing pink, playing mom,
serving tea, or sexualized. They do not show any type of friendship between
them, or with the male characters. All of this is in contrast to the image offered
of the male protagonists, secondary male characters, or male background
characters, because all of the action is focused on them, and the attitudes of
cooperation, teamwork, and sincere friendship is fomented. The female
representation in the story is non-existent, so that gender rebellion or display of exceptionality are
not established.
Chicken Run
The male representations is
greater, although only with one more character. The functions of the male and
female characters are well differentiated. The chickens are egg layers
(reproduction), and the roosters are in command. The aspiration of the female
protagonist is freedom, although the rest of the characters are conformists.
The appearance of a rooter makes her lose sight of her objectives. The female protagonist
ceases to be the engine of the escape, with the role shifting to him. The
chickens are represented as not very smart and conformists; their function is
to serve and care for the male figure. They are coop companions without any
relationship between them, and relationships of friendship between the male and
female figures are not found that do not conclude in love. The movie is full of
sexual and sexist phrases with double entendre:
Rocky: “and that Bunty. She really packs a punch”.
The female protagonist assumes
her expectations without the need to resort to gender rebellion, and the movie
does not display exceptionality.
The Incredibles
The movie
does not offer the equal presence between female (5) and male (14) characters.
It foments the idea of a traditional family, where the mother represents the
domestic role, and the father the protector and producer one. While the mother
has expectations of being a heroine and ultimately dedicates her time to caring
for the family, the father wants a family, but becomes bored with the role and
seeks entertainment outside of the home. This film promotes gender stereotypes:
surly, sensual and sexualized, invisible and timid girl, strong and sociable
men. It represents sincere and lasting friendship between the men, but not
between the women and the men, or between women, promoting rivalry and violence
between them. It contributes with the assimilation of sexist phrases:
Frozone: “Superladies,
they’re always trying to tell you their secret identity. Think it’ll strengthen
the relationship or something like that (this last as a whisper). I said,
"Girl, I don’t want to know about your mild-mannered alter ego." or
anything like that. I mean, you tell me you’re a
super-mega-ultra-lightning-babe, that’s all right with me. I’m good. I’m good”
The
mother lightly mentions something that goes against what is expected from her
gender, she wants to continue being a heroine, however, she does not insist on
this aspect at all, as she accepts her domestic role.
The Croods
In
this movie, there is a majority of female characters (7/3). An image of a
traditional family is represented, in which the mother plays the domestic and
dependent role, and the man the protector role, who is criticized if he does
not perform it correctly. The relationships between women are fraternal, and
there is no friendship between men/women if love is not part of it, while the
daughter is blind with love for the male co-protagonist. It includes phrases
that contribute to the internalization of sexist thoughts and the
objectification of women:
Gran: “I was
in love once. He was a hunter, I was a gatherer. It was quite a scandal. We fed
each other berries. We danced…. Then my father smashed him with a rock and
traded me to your Grandfather.”
Gran: “Grug
has no idea how to protect us”.
The
gender role is assumed, so it does not resort to rebellion or display exceptionality.
Trolls
There
is a greater male representation (17/12). The domestic role is attributed to
the extra female figures and secondary characters, although this is not the
case with the protagonist or the co-protagonists, with all them having good
expectations and aspirations. The secondary female character is focused on love
as her reason for her existence. All the main characters are friends,
independently of their gender. The movie offers small allusions that are
centered on the secondary female character, and which foment the assimilation
of rivalry between the women, aside from the assimilation of sexist actions and
phrases that also allude to this character:
Rey: “Total
honesty from a total babe.”
The
protagonist deals with her expectations, without the need to resort to gender
rebellion, she considers it normal that she will occupy her father’s throne and
act as a leader. The movie normalizes this situation without the need to display a supposed
exceptionality for being a woman.
Zootropolis
The female
presence is inferior to the male one (13/29). The differentiation between the
roles is fomented: while the domestic role is associated to the extra female
figures, specific jobs are only performed by male figures, such as mafia
bosses, lawyers, and villains. The female protagonist has good aspirations and
expectations that are not associated to sexist roles. The pink color and
shopping are associated to the female figures. There are no friendship
relationships between women, and the female protagonist is surrounded by male
characters. Between the protagonist and the co-protagonist, a relationship of
friendship without love is established. The assimilation of sexist comments is
fomented:
Nick: “I'd
love you to meet my friend... Uh, darling, I've forgotten your name”.
There
is a clear allusion of gender rebellion, as Judy does something that is not
allowed for women, “small animals”. It is deemed exceptional that a small
“female” animal becomes a police officer, thus detracting this from normality.
Moana
There
is a greater male representation (11/7). A sexist division of labor is not
found, with male and female characters performing tasks in the home and
production areas. The female protagonist has good expectations and aspirations
that are not associated to gender roles. Gender stereotypes are presented in
the figure of the father, who is represented as a strong man, a protector, and
tribal leader, and the mother is presented as passive and almost without a
voice. The female protagonist does not have friends or camaraderie with other
girls her age, the relationships between women are in the same family and with
women of greatly different ages. The relationship between Maui and Moana cannot
be considered as a relationship of friendship, collaboration, or camaraderie,
although it is not love either.
The
internalization of sexist comments is fomented:
Maui: “Muscle
up, butter cup. We're here.”
Maui: “For a
little girl [...] You did me a solid.”
Gender
rebellion does not exist, Moana obeys the social expectations that are imposed
on her as a woman. However, sexist phrases and attitudes are included that
detract from the normality of Moana’s actions due to her being a woman, thus
destroying the inclusive tenor of the movie.
4. Discussion
The results obtained confirm the questions posed on
the scarce representation of the female figure in children’s animation movies,
as well as the presence of roles, gender stereotypes, and sexist behaviors.
These data confirm the findings obtained in previous studies, such as those
conducted by Míguez (2015) and Pallant (2013).
With respect to the equilibrated representation of
female and male characters in animated movies for children, our observations
coincide with those from studies by Gil (2019), which showed the tendency of
characters for being mostly male, thus offering an androcentric view of the
action, in which the female figures, despite being the protagonists on many
occasions, have a gregarious role as compared to the men. This approach
confirms the conclusions by Martínez-Salanova-Sánchez (2016), when it is
explained that women tend to interpret secondary roles that represent the most
stereotypical traditional roles.
As for the sexist image that is represented with the
female figure in children’s animated movies, it was found that most of the
movies represented a woman focused on love, thus justifying dependence,
control, and submission with respect to the male figure, thereby perpetuating
the structural inequality of gender. These results are in agreement with those
previously contributed by Hernández-Ruiz and Sandoval-Zamorano (2020) and
Morales (2015). In this sense, the model offered to the child audience is
worrisome, as the movies transmit values that have a strong effect on the
consumer, and that have an influence on their attitudes and behaviors, as
indicated by Morales and Morales (2020).
The results show that sexist comments and actions
appeared, in the dialogues as well as the songs, in all the movies, to a lesser
or greater degree. The language analyzed shows discrimination towards women,
because it included implicit value judgements and sexist stereotypes which
re-enforce power structures that function in social life, assimilating them and
normalizing them in adult life (Artla, 2011; Fernández, 2019). The characters
operate under standard guidelines that are legitimized when they allow these
attitudes, reach their valued objectives, and are happy with the schemes
proposed (Martínez & Merlino, 2006). Due to this, we consider that even
though they seem to be innocent and insignificant, they can imply a vehicle for
the subliminal transmission of non-desired behaviors in a school that respects
gender equality.
As for the values and gender stereotypes that are
transmitted in children’s animated movies, the results obtained in the present
work show a stereotyped view of the woman, who is usually represented as
devoted, sacrificial, dedicated to caring for the family, tormented by some
danger and/or in need of protection and salvation, with almost no aspirations,
and with love and marriage as the main focus of her life, in agreement with the
data provided in the studies by Iglesias and de Miguel (2013). As indicated by
Míguez (2015), in the most recent movies, there has been an attempt to show a
more modern woman, but the effort is minimal, as the woman/domestic stereotype
is still shown in the background characters. These types of messages should be
set aside in the curriculum, as the mechanisms of gender discrimination at
school are based on what is named subordination learning, which consists on the
transmission of an androgynous figure through the official and hidden
curriculum which grants the girls a secondary character, granting them a
specific task of caring and tending to the rest (Martóri, 2016).
On many occasions, a hypersexualized and objectified
image of the female figure was offered, showing her as an object to the
exchanged (Martínez & Merlino, 2006), and this is not adequate for a
product that has been created for to be viewed and enjoyed by boys and girls,
as also discussed in Caiza and Enríquez (2020), Llovet et al. (2019) and
Pascual (2016).
In agreement with the findings by Alborch (2011), the
female figure does not tend to appear associated with friendship relationships,
and arguments based on rivalry are created between female characters, which
have to do with beauty and vanity, and which could be feeding a false belief or
a self-fulfilling prophecy, which states that a sincere friendship between
women cannot exist. In line with a previous study by Verdú and Briones, (2016),
a woman prototype is usually shown, who is worried about beauty and her
physical appearance, apart from other realities such as work, and linking
female success to her ability to be liked and her ability to become an object
of sexual desire.
As for the adequacy of the movies analyzed for their
use as didactic resources in child classrooms, it should be pointed out that
although the new tendency of the film studios analyzed is to create animated
films led by female characters, to adjust to the demands and evolution of
people in general (Lombardía, 2020), these do not treat the women on equal
terms. In these movies, it has been verified that to give a more feminist
touch, gender rebellion is utilized, or women are shown as being free, active
and with rights, from an approach of exceptionality, which, in the eyes of the
audience who watches them, undervalues the legal rights of women which have
already been reached. We believe that normalized models of gender equality
should be given to boys and girls at these ages, representing women in every
cinematographic area and genre in a natural manner, and equalizing her to the
representation of the male figure.
5. Conclusions
It can be concluded that the
children’s animated movies studied do not completely comply with the parameters
demanded in a co-educational school, as they transmit counter-values that
obstruct the acquisition of egalitarian values and behaviors by the students.
As we are dealing with a
children audience, who is exposed to viewing these film materials in other
contexts that are unrelated to the school, primarily at home, the school cannot
waste the opportunity to use these resources to develop the competence of
critical analysis with the perspective of gender, of the language and
audiovisual messages utilized and included in these movies. Thus, a
recommendation is provided for the use of children’s animated movies using the
teacher’s mediation, and putting in place updates such as: (1) Promoting the
specific training of the teachers for the acquisition of content analysis of
audiovisual material skills with a gender-based perspective; (2) The prior
viewing of the movies by the teachers, to analyze and assess their suitability
in a co-educational school; (3) Watch, along with the students, the children’s
animated movies, offering opportunities for the collective reflection related
to gender matters; (4) Offering the students the option of not only being
passive spectators, but to create possible contributions to the movie that
offer alternatives to sexism (modification of the end, role inversion between
the female and male characters, inventing the characterization of the male and
female characters…); (5) Selecting passages which do not show mythified
behaviors of love, or where roles, stereotypes, and/or sexist comments or
attitudes are naturalized; and (6) Organizing education workshops for families
to learn how to analyze the children’s animated movies based on gender
perspectives.
References
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complicidad entre mujeres. Editorial Aguilar.
Álvarez-Gayou, J. L. (2003). Cómo hacer investigación cualitativa:
fundamentos y metodología. Paidós.
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